47% van huizenkopers weet niet precies wat hypotheekrenteaftrek is

onzekerheidEen kwart van de huizenkopers is niet op de hoogte van gangbare hypotheektermen, zo blijkt uit onderzoek uitgevoerd door onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van eyeOpen.nl. De huizenmarkt is in de lift, de rente historisch laag. Veel mensen zijn van plan om een huis te gaan kopen.

De eerste stap is het zoeken van een hypotheek, maar veel mensen ontbreekt het aan basiskennis van hypotheektermen. Uit onderzoek van onderzoeksbureau Motivaction in opdracht van online hypotheekadviseur eyeOpen.nl, blijkt dat bijna de helft van de (potentiële) huizenkopers niet weet wat hypotheekrenteaftrek inhoudt. Vooral voor jongere huizenkopers tussen de 18 en 24 jaar zijn veel termen nog abracadabra.

Ruim 40% van de ondervraagden weet niet goed uit te leggen wat een annuïteitenhypotheek is en meer dan de helft (53%) is onbekend met de exacte betekenis van een lineaire hypotheek. De term NHG (Nationale Hypotheek Garantie) is daarentegen inmiddels ingeburgerd, bijna alle ondervraagden zijn bekend met deze term.

Huizenkopers1

 

Rentemiddeling actueel, maar onbekend
Met de lage rentestand willen veel huizenkopers overstappen. Toch is de term rentemiddeling voor een derde van hen een onbekend begrip en nog eens een kwart kent de term wel, maar weet niet wat het inhoudt. “Onbegrijpelijk”, aldus Olivier Tardieu, directeur van online hypotheekadviseurs eyeOpen.nl. ”Het kan huizenbezitters maandelijks flink schelen als ze met hun bank afspraken kunnen maken om te kunnen profiteren van de lage rentestand. Het is bizar dat nog niet alle banken dit zelf aanbieden aan hun klanten zodat iedereen dit in ieder geval kan overwegen.”

Bronnen van informatie
De afhankelijkheid van tussenpersonen is groot. Het onderzoek geeft aan dat (potentiële) huizenkopers hun informatie voornamelijk vergaren via een adviseur of tussenpersoon (55%). Jongeren kiezen er juist vaker voor om familie en vrienden om advies te vragen. Ook Google wordt als bron gebruikt om meer te weten te komen over hypotheken.

Huizenkopers2

 

"Meer kennis levert je geld op"
Volgens Tardieu zou het goed zijn als consumenten zich minder afhankelijk maken van hypotheekadviseurs door zelf meer kennis te vergaren. “Er is online veel informatie te vinden in begrijpelijke taal. Door jezelf te informeren weet je beter wat je afsluit en hoef je niet zo afhankelijk te zijn van een adviseur. Met meer kennis kun je dus veel geld besparen.”

Over het onderzoek
Motivaction heeft het kwantitatieve onderzoek online uitgevoerd in de periode van 11 t/m 18 april. Het onderzoeksrapport en de groepentoetsen zijn hieronder terug te vinden. De respondenten zijn geselecteerd uit het StemPunt-panel van Motivaction. Uiteindelijk hebben n=1.882 respondenten de vragenlijst ingevuld, waarvan ruim 1.000 ervaring hebben met het kopen van een huis.

De steekproef is representatief voor de Nederlandse bevolking in de leeftijd van 18 t/m 75 jaar. De resultaten per provincie zijn gebaseerd op kleinere steekproeven binnen de totale steekproef en dienen daarom met enige voorzichtigheid geïnterpreteerd te worden.

Cookie Informatie

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren. Lees meer

Ik ga akkoord

Wijzigingen in de Telecommunicatiewet maken dat iedere website de verplichting heeft te informeren over het gebruik van cookies. Ook dient toestemming gevraagd te worden voor het specifieke gebruik van cookies. We beseffen dat dit lastig en zelfs klantonvriendelijk kan overkomen. Bij voorbaat onze excuses hiervoor. Cookies helpen om u een optimale gebruikerservaring te bieden bij het bezoeken van onze websites. Met cookies kunnen we het gedrag van bezoekers analyseren en daardoor onze webpagina verbeteren.

×