Familiebedrijf Conservatrix onnodig in buitenlandse handen

ConservatrixHet laatste verzekeringsfamiliebedrijf van Nederland, Conservatrix (sinds 1872), is verplicht overgegaan in buitenlandse handen. Na bijna 150 jaar komt er zo een einde aan een altijd betrokken en zeer klantgericht eigenaarschap. De aandeelhouders van Conservatrix hebben tot het laatste moment en met alle middelen gevochten tegen de in hun ogen volkomen onnodige uitverkoop van hun bedrijf.

Conservatrix is vandaag voor €1 euro door DNB overgedragen aan het Amerikaanse ELI Global, LLC. Dat bedrijf kan per direct zo'n €100 miljoen eigen vermogen op haar balans bijschrijven. Omdat in de VS andere waarderingsgrondslagen gelden dan in het veel te strenge Nederland.

Nederland is het enige land in Europa dat de nieuwe regels uit Solvency 2 per direct heeft geïmplementeerd. Dat heeft grote gevolgen voor de waardering van in het verleden afgesloten levensverzekeringen, die allen een zeer lange contractduur kennen. Daarmee heeft DNB de regels van het spel tijdens het spel aangepast, zonder marktpartijen daartegen op de juiste wijze te beschermen. Alle andere Europese landen hebben lange overgangstermijnen tot wel 16 jaar ingesteld. Door dit veel te rigide beleid komen veel Nederlandse levensverzekeraars (ook AEGON NL en Delta Lloyd bijvoorbeeld) nu plotseling in een papieren, zwaar vertekende schijnwerkelijkheid terecht. Hoewel Conservatrix een kerngezond bedrijf is dat de komende 60 jaar moeiteloos aan haar verplichtingen kan voldoen (onderzoek Mercer), heeft DNB gemeend te moeten ingrijpen vanwege hun strikte interpretatie van de nieuwe Europese regelgeving en Conservatrix onnodig in de uitverkoop gedaan.

Ewout Henny, directeur Conservatrix Groep: "Gisteren was een gitzwarte dag voor mij en onze resterende 25 medewerkers. DNB spreekt van een redding, maar ons bedrijf is afgebouwd, uitgeknepen en kapot gemaakt. Er zijn onnodig hoge kosten gemaakt in opdracht van DNB. Voor de 95.000 klanten van Conservatrix verandert er door de wisseling van aandeelhouderschap hopelijk verder niets. Onze trouwe klanten en loyale medewerkers dank ik zeer voor de altijd plezierige relatie en ongekende inzet in toch lastige tijden. Ik ben ontsteld en verbijsterd over de amateuristische en onnadenkende interventie van toezichthouder DNB. Wij raken een in de kern supergezond en traditioneel gedegen familiebedrijf kwijt. En schenken de Amerikanen €100 miljoen. Dat voelt niet alleen heel erg onrechtvaardig maar was ook volstrekt onnodig."

 

Cookie Informatie

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren. Lees meer

Ik ga akkoord

Wijzigingen in de Telecommunicatiewet maken dat iedere website de verplichting heeft te informeren over het gebruik van cookies. Ook dient toestemming gevraagd te worden voor het specifieke gebruik van cookies. We beseffen dat dit lastig en zelfs klantonvriendelijk kan overkomen. Bij voorbaat onze excuses hiervoor. Cookies helpen om u een optimale gebruikerservaring te bieden bij het bezoeken van onze websites. Met cookies kunnen we het gedrag van bezoekers analyseren en daardoor onze webpagina verbeteren.

×