Adviseurs en bemiddelaars voorzien AFM van advies

Adviseurs en bemiddelaars gingen donderdag 20 juni voor de tweede keer met de AFM in gesprek over het verbeteren van de samenwerking. Er zijn diverse onderwerpen en oplossingen besproken. Deelnemers wezen vooral op de vele regels waarmee zij te maken hebben. Ook de onderlinge relatie tussen aanbieders en het intermediair kwam vaak aan bod.

Regels
Veel deelnemers gaven aan onzekerheid te ervaren door de vele regels, waarmee zij te maken hebben. Volgens de aanwezigen werken de regels niet altijd in het belang van de klant uit. De AFM moet volgens hen meer oog hebben voor onbedoelde bijeffecten van regelgeving en zij zou duidelijker haar verwachtingen moeten uitspreken naar marktpartijen. Dit kan schriftelijk maar liever nog door het organiseren van informatiebijeenkomsten. “Het is veel prettiger om tijdens informatiebijeenkomsten geïnformeerd te worden dan via een nieuwsbrief of via de website.”

Onderlinge relatie marktpartijen
Een ander onderwerp dat op veel bijval kon rekenen van de deelnemers was de door hen zo ervaren moeizame relatie tussen aanbieders en adviseurs en bemiddelaars. De onderlinge afspraken die worden gemaakt naar aanleiding van het provisieverbod zouden niet alleen nadelig zijn voor adviseurs en bemiddelaars, maar ook voor de consument. “Soms worden regels van de AFM aangegrepen om iets niet te doen, terwijl dat wel in het belang van de klant is”. De AFM ontvangt geregeld vragen over de gewijzigde verhoudingen tussen marktpartijen. Het onderwerp staat in 2013 op de agenda bij de AFM.

Heffingen
Aan het einde van de middag kwamen ook de gestegen heffingen ter sprake. De aanwezige AFM’ers legden uit dat zij de boosheid hierover in de markt goed begrijpen. De AFM is echter zeer beperkt bij machte hier iets aan te veranderen. Wel is er in de communicatie naar adviseurs en bemiddelaars veel aandacht besteed aan een duidelijke toelichting.

AFM gaat door met acties
De AFM blikt terug op een inspirerende middag. De onderlinge samenwerking is op verschillende punten voor verbetering vatbaar, maar het uitgangspunt van beide partijen is het belang van de klant. In de eerste helft van het jaar hebben we verschillende acties ondernomen om de samenwerking te verbeteren. Met de uitkomsten van het tweede seminar gaat de AFM de rest van het jaar aan de slag om de relatie met adviseurs en bemiddelaars verder te verbeteren.

 

Cookie Informatie

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren. Lees meer

Ik ga akkoord

Wijzigingen in de Telecommunicatiewet maken dat iedere website de verplichting heeft te informeren over het gebruik van cookies. Ook dient toestemming gevraagd te worden voor het specifieke gebruik van cookies. We beseffen dat dit lastig en zelfs klantonvriendelijk kan overkomen. Bij voorbaat onze excuses hiervoor. Cookies helpen om u een optimale gebruikerservaring te bieden bij het bezoeken van onze websites. Met cookies kunnen we het gedrag van bezoekers analyseren en daardoor onze webpagina verbeteren.

×