Meer duidelijkheid voor consument over keuzes bij creditcards

afm logoConsumenten krijgen sinds kort meer informatie over de verschillende mogelijkheden bij het aanvragen van creditcards. Ze krijgen vooral meer duidelijkheid over het bepalen van de hoogte van de limiet en over de optie om maandelijks de uitgestelde betaling in één keer te voldoen. Nog belangrijker is het dat consumenten ten aanzien van onder meer deze onderwerpen actieve en daarmee bewuste keuzes maken.

De Autoriteit Financiële Markten (AFM) adviseert consumenten die een creditcard overwegen rustig en grondig deze opties te overwegen.

Klantbelang centraal
De AFM heeft de afgelopen maanden onderzoek gedaan naar de manier waarop creditcards aan de man worden gebracht. Net als bij andere financiële producten moet ook bij kredietkaarten het belang van de klant voorop staan. Uit deze analyse bleek dat er sprake was van enige tot sterke sturing van het gedrag van klanten. Deze sturing kan tot gevolg hebben dat klanten geen actieve keuzes maken en daarmee mogelijk niet precies weten onder welke voorwaarden zij gebruik maken van een creditcard of welke alternatieven er bestaan.

Zo kwam het voor dat een standaardlimiet werd aangeboden, zonder dat duidelijk werd gemaakt dat lagere limieten ook mogelijk zijn. Ook was het bij sommige aanbieders praktijk om de betalingen automatisch in maandelijkse termijnen terug te laten betalen. Daarover betaalt de consument echter een hoge rente. De mogelijkheid om de uitstaande bedragen volledig binnen een maand terug te betalen, werd daarentegen nauwelijks onder de aandacht gebracht.

Informatieverstrekking verbeterd
De AFM heeft zes aanbieders aangesproken op hun specifieke aandachtspunten bij het aanbieden van creditcards. Vrijwel alle partijen hebben daarop hun informatieverstrekking verbeterd. Naast de hoogte van de limiet en de betalingstermijn, zijn ook afspraken gemaakt over de reclame over creditcards. De AFM heeft de aanbieders van creditcards gevraagd om geen reclame meer te versturen die consumenten aanspoort om de resterende beschikbare kredietruimte te gebruiken. Het initiatief om gebruik te maken van resterende kredietruimte moet bij de consument liggen.

Aandachtspunten voor consument
Als consument blijft het belangrijk zelf bewuste keuzes te maken. Bij creditcards is een aantal aandachtspunten:

  • Waarvoor wil ik een creditcard gebruiken? Heb ik voor dat doel een creditcard nodig?
  • Als ik een creditcard nodig heb, is het dan nodig om gespreid te betalen? Bij gespreid betalen, betaalt u een hoge rente. Daarmee is het een dure vorm  van krediet.
  • Past de hoogte van de bestedingslimiet bij mijn financiële situatie? Breng de limiet in lijn met het doel van de creditcard.

 

Cookie Informatie

Wij gebruiken cookies om uw gebruikerservaring te verbeteren. Lees meer

Ik ga akkoord

Wijzigingen in de Telecommunicatiewet maken dat iedere website de verplichting heeft te informeren over het gebruik van cookies. Ook dient toestemming gevraagd te worden voor het specifieke gebruik van cookies. We beseffen dat dit lastig en zelfs klantonvriendelijk kan overkomen. Bij voorbaat onze excuses hiervoor. Cookies helpen om u een optimale gebruikerservaring te bieden bij het bezoeken van onze websites. Met cookies kunnen we het gedrag van bezoekers analyseren en daardoor onze webpagina verbeteren.

×